Naslov (srp)

Улога ликовног дела у васпитању и образовању деце предшколског и основношколског узраста : докторска дисертација

Autor

Pavlović, Marija M. 1976-

Doprinosi

Hadži-Jovančić, Nevena 1954-

Opis (eng)

Modern approaches to education progressively point to the importance of art in education with the idea that learning within and about art contribute to the achievement of common goals. Art has a historic role in the promotion of heritage and history, the quest for social justice, democratic values and human rights. Nowadays, in the age of globalization, art enables recognition of values of other cultures, as well as their differences, whereas understanding of different cultures is of vital importance for the promotion of their own and national identities. Arts in education enhances development of perception and expression, contribute to self-knowledge and general knowledge - development of language, critical thinking, problem solving skills, etc. It helps us to know ourselves and the world around us, to rediscover cultural heritage that is sometimes forgotten, thus contributing to the development of general culture. In this sense, the artistic heritage, works of fine and applied arts, art crafts, modern media, architecture, industrial design, etc, could serve as important sources of research and knowledge - both in pre-school and primary school age. In order to make best use of the potential they possess, it is important to provide stimulating learning environments in nursery and primary schools, where the interaction between a work of art, child, teacher and environment could be produced in an age-appropriate manner. This paper deals with the establishment of appropriate approaches and strategies in working with a piece of fine art on the grounds of the theory-based understanding of possibilities and interest of children of the given age. In this regard, the papar presents educational programs for children and teachers in art museums and galleries, since they can also significantly contribute to preschool and school practices. Therefore, the aim of this paper is to show the scope of educational potential of teaching using works of fine art in general education, provided that adequate approaches and strategies in working with children are applied and schools and kindergartens linked to cultural institutions. Another goal that has been set is to examine the attitudes of educators, teachers and art teachers about their own methodical practices in which the works of fine art are used, in order to determine whether and to what extent the pieces of fine art are used in work with children in our surroundings, what educational approaches and strategies are applied, and whether there exists cooperation between nursery/primary schools and art museums/galleries. The research results indicate that the works of visual art with us are underused in working with preschool and school age children and that there is very little cooperation between educational institutions and art museums/galleries. However, it is encouraging that educators, teachers and art teachers do have need and desire to further educate themselves in this area and that the motivation to use works of visual arts more frequently in work with children is present. These research findings provide basis for designing teacher training programs for teachers in our community that would deal with the described contents.

Opis (srp)

бразовању са идејом да учење у, и о уметности, доприноси постизању општих циљева. Уметност има историјску улогу у афирмацији баштине и историје, трагању за социјалном правдом, демократским вредностима и људским правима. У данашње време глобализације, уметност омогућава препознавање вредности других култура и њихове различитости, а разумевање различитих култура је, уједно, од виталног значаја за промоцију сопственог и националних идентитета. Уметност у образовању ојачава развој перцепције и експресије, доприноси самоспознаји и општем сазнању – развоју језика, критичког мишљења, вештинама решавања проблема итд. Помаже нам да упознамо себе и свет око себе, да поново откријемо културну баштину која је понекад заборављена, доприносећи развоју опште културе. У том смислу, уметничко наслеђе, дела ликовних, примењених уметности, уметничких заната, савремених медија, архитектуре, индустријског дизајна итд., могу бити значајан извор проучавања и сазнања како у предшколском, тако и у основношколском узрасту. Да би се на најбољи начин искористио потенцијал који поседују, важно је обезбедити подстицајну средину за учење унутар вртића и школа, где би се на узрасно одговарајући начин омогућила интеракција између уметничког дела, детета, наставника и окружења. У овом раду бавимо се успостављањем адекватних приступа и стратегија рада са ликовним делом у оквиру вртића и основних школа на основу теоријски заснованих схватања о могућностима и интересовањима деце датог узраста, као и представљањем едукативних програма за децу и наставнике у уметничким музејима и галеријама, који такође значајно могу допринети предшколској и школској пракси. Тако да циљ овог рада јесте да се покаже колики образовни потенцијал поседује подучавање помоћу ликовног дела у општем образовању и васпитању, уколико се примењују адекватни приступи и стратегије у раду са децом, а школе и вртићи повежу са институцијама културе. Постављен је још један циљ рада, а то је да се испитају ставови васпитача, учитеља и наставника ликовне културе о сопственој методичкој пракси у којој се користе ликовна дела, како би се утврдило да ли се и у којој мери користе ликовна дела у раду са децом у нашој средини, који едукативни приступи и стратегије се том приликом примењују, и да ли постоји сарадња између вртића/основних школа и уметничких музеја/галерија. Резултати истраживања упућују на закључак да се дела визуелних уметности код нас недовољно користе у раду са децом предшколског и основношколског узраста, као и да постоји веома слаба сарадња између васпитно- образовних установа и уметничких музеја/галерија. Ипак, охрабрује податак да васпитачи, учитељи и наставници ликовне културе имају потребу и жељу да се додатно едукују у овој области и да постоји мотивација да се дела визуелних уметности учесталије користе у раду са децом. Ови закључци истраживања пружају основе за осмишљавање едукативних програма за наставнике у нашој средини који би се бавили описаним садржајима.

Opis (srp)

Дидактичко-методичке науке - Методика наставе ликовне културе / Didactic and methodological sciences - Methodology of Teaching The Fine Arts Culture Datum odbrane: 30.10.2015.

Jezik

srpski

Datum

2015

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Metodika nastave. Nastavne metode za pojedine predmete

fine art work, teacher, developmental competence of children, educational approaches and strategies, art museums and galleries

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Metodika nastave. Nastavne metode za pojedine predmete

ликовно дело, наставник, развојне компетенције деце, едукативни приступи и стратегије, уметнички музеји и галерије