Naslov (srp)

Kurikularni okvir za nastavu stranih jezika u predškolskom uzrastu u Srbiji : doktorska disertacija

Autor

Višacki, Jelena, 1979-

Doprinosi

Vučo, Julijana, 1953-
Filipović, Jelena, 1966-
Vujović, Ana, 1964-

Opis (srp)

Predmet istraživanja ovog rada je sticanje uvida u položaj koji nastava stranih jezika u predškolskom uzrastu zauzima u Srbiji, uz proveru njene ujednačenosti na kurikularnom planu, kritičku analizu jezičkih i metodoloških aspekata, kao i predlog kurikularnog okvira za njeno unapređivanje. Značaj i doprinos ranog učenja stranog jezika neosporni su ne samo za decu kao pojedince, već i za celokupno društvo. Evropska jezička politika ne samo da je prepoznala ove prednosti, već u pomeranju početka nastave stranog jezika na što raniji uzrast vidi ključ za ostvarivanje cilja kome teži. Njen cilj, naime, podrazumeva da svaki građanin Evropske unije nauči još dva strana jezika pored maternjeg i time doprinese uspostavljanju harmoničnog života u multilingvalnoj i multikulturnoj zajednici kakva je Evropa. U pripremnom predškolskom programu deca usvajaju osnove za dalje obrazovanje, te bi bilo od velike koristi da se tada započne priprema za strane jezike, koja će biti ujednačena i koja će svakom detetu omogućiti ravnopravan položaj pri polasku u školu. Pošto je konstatovano da je u okviru zakonske regulative pitanje stranog jezika u predškolskom uzrastu prilično nedefinisano, sprovedeno je istraživanje koje je pokazalo da neujednačenost postoji i na kurikularnom planu, kao i u samoj praksi. Istraživanje je obuhvatilo 14 predškolskih ustanova na teritoriji Beograda, a uključivalo je analizu sadržaja programa za strani jezik, anketu i intervju sa nastavnim kadrom i, najzad, opservaciju rada sa decom. Sagledani su podaci vezani za stručno obrazovanje nastavnika, kao i jezički i metodološki aspekti od kojih zavise kvalitet i adekvatnost nastave. Poređenjem dobijenih rezultata i teorijskih načela iznetih u radu, utvrđene su smernice na osnovu kojih je dat predlog kurikuluma za nastavu stranog jezika u predškolskom uzrastu.

Opis (srp)

Primenjena lingvistika - Metodika nastave, Rano učenje jezika / Applied Linguistics - Teaching Methods, Early Language Learning Datum odbrane: 19.09.2016.

Opis (eng)

The subject of the paper is to understand the position of the foreign language preschool teaching in Serbia while examining its uniformity in terms of curriculum, critically analysing the linguistic and methodological aspects, and proposing the respective curriculum framework for its improvement. The importance and benefits of early language learning are undeniable not only for children as individuals, but also for the society as a whole. The European language policy has undoubtedly recognised these advantages firstly by shifting the start of foreign language teaching process to the earliest age possible while this is believed to be the proper way toward the achievement of the policy goal. Namely, its objective is that every citizen of the European Union should master two other languages in addition to their mother tongue thereby contributing to the life in harmony within the multilingual and multicultural environment such as Europe. Through the preparatory preschool programme the children absorb the basics for their further education, and it would be extremely valuable to simultaneously commence the preparation for foreign languages that is aligned and places every child in equal position before going to school. Since it was noted that the issue of foreign language for preschoolers was rather undefined, the research has been conducted and showed that the lack of uniformity existed both in terms of curriculum and practice. The research covered 14 preschool establishments within the City of Belgrade, and it included the analysis of the content of foreign language programmes, followed by survey and interviews with teachers, and finally the observation of the work done with children. The examined information related to the educational qualifications of teachers, as well as the linguistic and methodological aspects of relevance to the quality and sufficiency of teaching. The comparison of obtained results and theoretical principles generated the guidelines used in creating the proposed foreign language preschool teaching curriculum.

Jezik

srpski

Datum

2016

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Strani jezik. Drugi jezik

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Metodika nastave. Nastavne metode za pojedine predmete

strani jezici, rani uzrast, predškolsko obrazovanje, interkulturno obrazovanje, kurikulum, učenje

foreign languages, early age, preschool education, intercultural education, curriculum, learning

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Strani jezik. Drugi jezik

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Metodika nastave. Nastavne metode za pojedine predmete