Obrazovnom podrškom od roditelja koncepta "praznog gnezda" ka konceptu roditelja "emeritusa" : doktorska disertacija
Milošević, Zorica, 1972-
Ovesni, Kristinka, 1963-
Senić Ružić, Mirjana, 1980-
Popović, Katarina, 1964-
Glomazić, Hajdana, 1970-
Produžen životni vek, kasnije stupanje u brak, niži natalitet, manji broj dece, produženoostajanje dece kod roditelja, ekonomska i socijalna nestabilnost, viši životni troškovi, uticali su nauviđanje važnosti faze u životnom ciklusu porodice u naučnim krugovima poznate kao faze „praznoggnezda“. Ova faza dobija dodatnu pažnju sticanjem statusa najduže faze u životnom ciklusu porodice.Izazovi savremenog života iznedrili su potrebu za obrazovnom podrškom porodici da razvija svojesnage, ali je obrazovanje za život u porodici i dalje više usmereno na kreiranje programa za sve ranijefaze životnog ciklusa porodice nego na fazu „praznog gnezda“.Cilj ovog teorijsko-empirijskog istraživanja je bio da se ispita odnos između roditeljskeprocene karakteristika porodičnog funkcionisanja u fazi „praznog gnezda“ u kojoj se nalaze i njihoveprocene korisnosti kreiranog programa obrazovne podrške, kao i mogućnost kreiranja modelaobrazovne podrške koji bi preusmerio narativ o roditeljima „praznog gnezda“ ka konceptu roditelja„emeritusa“. Teorijski okvir istraživanja čine sistemski pristup porodici i porodična razvojna teorija.U istraživanju je korišćena deskriptivno-analitička metoda, a od tehnika istraživanja – anketiranje iskaliranje. Rezultati istraživanja pokazuju da postoji povezanost između ličnih i porodičnihkarakteristika roditelja, roditeljske procene porodičnog funkcionisanja u fazi „praznog gnezda“ iprocene korisnosti kreiranog programa obrazovne podrške.Iako mali, ovo istraživanje daje značajan doprinos razumevanju porodičnog funkcionisanja ufazi „prazno gnezdo“ i ističe mogućnost kreiranja modela obrazovne podrške porodici tokomcelokupnog životnog ciklusa. Mnogi optimistični odgovori ispitanika po pitanju različitih elemenataporodičnog funkcionisanja pokazuju da porodično „gnezdo“ nikada nije prazno i da je vreme dapočnemo roditelje ove životne faze porodice posmatrati kao roditelje „emerituse“.
Andragogija - Porodična andragogija / Andragogy - Family Andragogy Datum odbrane: 12.11.2025.
Increased life expectancy, delayed marriage, lower birth rates, having fewer children,prolonged co-residence of children and their parents, economic and social instability, as well as highercosts of living have all contributed to the growing recognition of the importance of the family lifecycle stage known in scientific circles as the "empty nest" stage. This stage has received extraattention after acquiring the status of the longest stage in the family life cycle. The challenges ofmodern life have created the need for educational support aimed at strengthening families, yet familylife education remains focused more on creating programs for all the earlier stages of the family lifecycle than on the "empty nest" stage itself.The aim of this theoretical-empirical research was to examine the relationship between theparents’ assessment of the characteristics of family functioning during the "empty nest" stage andtheir assessment of the usefulness of the created educational support program, as well as thepossibility of creating an educational support model that would shift the narrative around "emptynest" parents towards the concept of "emeritus" parents. The theoretical framework of the research isgrounded in the systemic approach to family and the Family Development Theory. The studyemployed a descriptive-analytical method, utilizing survey and scaling techniques. The findingsindicate a connection between the parents’ personal and family characteristics, their assessment offamily functioning during the "empty nest" stage, and their assessments of the usefulness of thecreated educational support program.Although modest, this study makes a notable contribution to the understanding of family functioningduring the "empty nest" stage and emphasizes the possibility of developing educational supportmodels that encompass the entire family life cycle. Numerous optimistic responses provided by theparticipants regarding various aspects of family functioning suggest that the family "nest" is neverempty, and that it is time to begin viewing parents in this life stage as "emeritus" parents.
srpski
2025
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 3.0 Austria License.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/legalcode
OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Obrazovanje odraslih
family life education, parenting, family life cycle, "empty nest" stage, "emeritus" parents
OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Obrazovanje odraslih
obrazovanje za život u porodici, roditeljstvo, životni ciklus porodice, faza „praznog gnezda“, roditelji „emeritusi“