Naslov (srp)

Populistička komunikaciona logika: politički i medijski populizam u štampanim medijima u Srbiji : doktorska disertacija

Autor

Milić, Kristina, 1991-

Doprinosi

Spasojević, Dušan, 1979-
Milojević, Ana, 1975-
Nikolić, Mirjana, 1966-

Opis (eng)

Since the early 21st century, populism has emerged as a dominant political phenomenon, bothin established democracies and in transitional societies such as Serbia. This doctoral dissertationcritically examines the populist communication strategies employed by political actors in Serbia, withparticular emphasis on the role of the media in disseminating and promoting populist ideologiesduring electoral cycles. Media-mediated populist messages in post-socialist countries have frequentlyserved as tools for mass mobilization and the legitimation of political authority, particularly in thecontext of electoral campaigns. Despite this, scholarly research on populism in Serbia, especially inrelation to its media dimensions, remains relatively underdeveloped. This dissertation introduces andelaborates the concept of populist communication logic, which investigates how political figuresutilize populism in their public communication, as well as the role of the media in the diffusion ofpopulist messages.An interdisciplinary approach, integrating political science and media studies, is employed toanalyze whether media and political actors jointly construct and reinforce populist discourse inSerbia. The study finds that the populist communication of political actors in Serbia is contingentupon their position within the political system and the specific stage of the electoral process. Keypolitical actors strategically employ populist rhetoric to legitimize their actions and to confrontpolitical adversaries, particularly during pre-election periods. Print media play a central role inshaping and amplifying populist narratives. Tabloid media, in comparison to more traditional outlets,play a more pronounced role in propagating populism, particularly during the pre-electoral phase.The findings suggest that political populism in Serbia is not merely an ideological positionbut also a strategic communicative tool, adapted to various phases of the electoral cycle and thepolitical positioning of the actors. Print media, by recognizing and amplifying populist rhetoric,further contribute to the construction of the political narrative and significantly influence publicopinion.

Opis (srp)

Populizam od početka 21. veka postaje dominantan politički fenomen, i u razvijenimdemokratijama i u tranzicionim društvima poput Srbije. Doktorska disertacija analizira populističkukomunikaciju političkih aktera u Srbiji sa posebnim naglaskom na ulogu medija u širenju ipromovisanju populizma tokom izbornih procesa. Medijski posredovane populističke poruke u postsocijalističkimzemljama često su korišćene kao alat za mobilizaciju masa i legitimizaciju vlasti,posebno tokom izbora. Uprkos tome, akademska istraživanja populizma u Srbiji i njegovih medijskihdimenzija ostala su relativno nedovoljno istražena. Disertacija uvodi i razvija koncept populističkekomunikacione logike, koji analizira kako politički akteri koriste populizam u javnoj komunikaciji,kao i ulogu medija u širenju populističkih poruka. U izučavanju populizma koristi se interdisciplinarnipristup koji kombinuje politikološke i medijske studije, kako bi se ispitalo da li mediji i političkiakteri zajedno oblikuju populistički diskurs u Srbiji.Istraživanje pokazuje da populistička komunikacija političkih aktera u Srbiji varira uzavisnosti od njihove pozicije u političkom sistemu, kao i faze izbornog procesa. Glavni političkiakteri koriste populizam kao alat za legitimisanje svojih akcija i obračun sa političkim protivnicima,naročito u predizbornim periodima. Štampani mediji igraju ključnu ulogu u oblikovanju i širenjupopulističkih poruka. Tabloidi u odnosu na ozbiljnu štampu ima značajniju ulogu u širenjupopulizma, posebno tokom predizbornih perioda.Zaključci pokazuju da politički populizam u Srbiji nije samo ideološka stavka, već i strategijakomunikacije koja je prilagođena različitim fazama izbornog ciklusa i pozicijama aktera u političkomsistemu. Štampani mediji prepoznaju i pojačavaju populističke tonove, čime dodatno oblikujupolitički narativ i utiču na javno mnjenje.

Opis (srp)

Političke nauke - Komunikologija i informatika / Political Science - Communication Science and Informatics Datum odbrane: 27.08.2025.

Jezik

srpski

Datum

2025

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Javno mnjenje. Politički marketing

populist communication logic, populist communication, media populism, political populism, populism, print media

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Javno mnjenje. Politički marketing

populistička komunikaciona logika, populističko komuniciranje, medijski populizam, politički populizam, populizam, štampani mediji