Title (eng)

Elements of popular culture in Virginia Woolf's writings : doctoral dissertation

Author

Kundaković Radojičić, Aleksandra, 1991-, 19777383

Contributor

Paunović, Zoran, 1962-, 13244775

Description (eng)

The goal of this research is to analyze elements of popular culture in three chosen works of Virginia Woolf which were being written by her in approximately the same time over the span of several years, from the year 1928 until 1931. The writings in question are the two novels Orlando: A Biography and The Waves, and a critical essay A Room of One’s Own. The hypothesis of this academic research is that the majority of the discovered elements of popular culture would be connected to the position of women in a white, patriarchal, capitalist society as the disempowered and subordinated class of said society. The method of the research has been analyzing the elements of popular culture in the texts by comparing popular culture to other cultures such as folk, mass or dominant culture and later applying said findings throughout the texts. In the very first analyzed text, namely Orlando: A Biography, it becomes apparent that the elements of popular culture denoting women as the subordinated and disempowered class of society are greater in number than the rest of the elements such as clothes or popular alcoholic beverages. This continues to be the case throughout the rest of the research and thus the hypothesis has been proven. These results suggest that this particular element of popular culture is predominant in the works of Virginia Woolf. In conclusion, this should be taken into account when reading the author’s texts in correlation with popular culture.

Description (eng)

Literature, Literary Theory, Popular Culture, Literary Science, Anglistics - Literature and Popular Culture / Кижевност, књижевна теорија, популарна култура, наука о књижевности, англистика / књижевност и популарна култура Datum odbrane: 22.09.2021.

Description (srp)

Циљ овог истраживања је анализирање елемената популарне културе у три изабрана дела Вирџиније Вулф које је писала у приближно исто време у распону од 1928. до 1931. године. Дела која улазе у опус истраживања су два романа Орландо: биографија и Таласи, као и критички есеј Сопствена соба. Хипотеза овог академског истраживачког рада је да ће већина елемената популарне културе бити повезана са положајем жена у белачком, патријархалном, капиталистичком друштву као обеснажене и потчињене класе тог друштва. Метод истраживања је био анализирање елемената популарне културе у овим текстовима тако што се елементи популарне културе упоређују са другим културама попут фолк културе, културе масе или доминантне културе, а касније се ови налази примењују кроз даљу анализу текстова. У првом анализираном тексту, наиме Орландо: биографија, постаје јасно да су елементи популарне културе који означавају жене као потчињену и обеснажену класу друштва присутнији од осталих елемената као што су одећа или популарна алкохолна пића. Ово се наставља кроз цело истраживање и стога је хипотеза доказана. Резултати сугеришу да је управо овај елемент популарне културе најзаступљенији у делима Вирџиније Вулф. Намеће се закључак да ово треба узети у обзир када се ауторкини текстови читају у светлу популарне културе.

Object languages

English

Date

2020

Rights

Creative Commons License
This work is licensed under a
CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Attribution - Non-Commercial - No Derivative Works 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode

Subject

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Engleska književnost

literature, popular culture, Virginia Woolf, women, disempowered, subordinated, class, society

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Engleska književnost

књижевност, популарна култура, Вирџинија Вулф, жене, обеснажена, потчињена, класа, друштво