Naslov (srp)

Значај сензорне информације у моторичком понашању особа са инвалидитетом : докторска дисертација

Autor

Potić, Srećko T., 1977-

Doprinosi

Nedović, Goran, 1967-
Rapaić, Dragan, 1958-
Đorđević, Srboljub, 1959-

Opis (srp)

Савремена наука не доводи у питање чињеницу да покрет чини основу понашања и да је функционисање човека у социјалној средини директно детерминисано његовим моторичким понашањем, које се посматра као производ биолошких карактеристика јединке и утицаја средине у којој јединка егзистира и потиче од интеракције елемената комбинованог модела који укључује централне механизме, засноване на неуралним активностима, и периферне механизме, ослоњене на сензорне информације. Теоријска и парцијална емпиријска сазнања указују на то да је за адаптибилно моторичко понашање у социјалној средини неопходна интактност свих система који учествују у реализацији моторичког понашања. Другим речима, од значаја за моторичко понашање је адекватан пријем сензорних информација, одговарајући начин когнитивне обраде сензорних информација којим се генерише адекватан моторички програм за захтевану моторичку акцију и, на излазу, флуентна моторичка егзекуција. Циљ овог истраживања је тестирање значаја сензорне информације у моторичком понашању особа са инвалидитетом. Тестирање значаја сензорне информације у моторичком понашању особа са инвалидитетом извршили смо проценом истог у популацији особа са сензорним оштећењем, односно слепих особа, код којих имамо недостатак једног, значајног модалитета сензорне информације; затим, особа са интелектуалном ометеношћу, односно особа са умереном менталном ретардацијом, код којих је примарни проблем у домену интелектуалног функционисања и когнитивне обраде сензорних информација; и, на крају, особа са моторичким поремећајем, односно особа са церебралном парализом, где налазимо дисторзију једног, значајног модалитета сензорне информације и код којих се примарни проблем рефлектује у области моторичке егзекуције...

Opis (srp)

Специјална едукација и рехабилитација (дефектологија) / Special education and rehabilitation (defectology) Datum odbrane : 22. 03.2014

Opis (eng)

Contemporary science does not question the fact that the movement represents the basis of behavior and that the functioning of person within a social environment is directly determined by his or her motor behavior. Motor behavior is considered as a product of biological characteristics of individual and influence of environment in which that person exists, and originates from the interactions of components of combined model that includes both central mechanisms supported by neural activities and peripheral mechanisms based on sensory information. Theoretical and partial empirical findings indicate that intactness of all systems involved in the implementation of motor behavior is necessary for adaptive motor behavior in a social environment. In other words, adequate reception of sensory information, appropriate cognitive processing of sensory information that generates adequate motor program for the required motor action and, at the output, fluent motor execution, are all considered as important for motor behavior. The aim of this study is to test the significance of sensory information in a motor behavior of persons with disabilities. Testing of the importance of sensory information in motor behavior of persons with disabilities was conducted by motor behavior assessment in a population of persons with sensory impairments or blind persons, which lack one important modality of sensory information; then, in a population of persons with intellectual disabilities, i.e. persons with moderate mental retardation whose primary problem lies in the domain of intellectual functioning and cognitive processing of sensory information; and, finally, in a population of persons with motor disorders, i.e. persons with cerebral palsy, which have a distortion of one significant modality of sensory information and whose primary problem is reflected in the domain of motor execution...

Jezik

srpski

Datum

2014

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-SA 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Deliti pod istim uslovima 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Specijalna pedagogija. Vaspitanje, obrazovanje i obučavanje posebnih grupa i osoba

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Specijalna pedagogija. Vaspitanje, obrazovanje i obučavanje posebnih grupa i osoba

otorička aktivnost, osobe sa invaliditetom

376