Naslov (srp)

Најстарије зидно сликарство Богородичине цркве у Студеници и његова обнова у XVI веку : докторске дисертације

Autor

Živković, Miloš, 1984-, 12099175

Doprinosi

Marković, Miodrag, 1962-, 5800807
Todić, Branislav, 1952-, 12387175
Vojvodić, Dragan, 1959-, 12538215
Pavlović-Breneselović, Dragana, 1955-, 12442983
Miljković, Bojan, 1970-, 6366567

Opis (eng)

The dissertation presents a monographic study of the wall paintings of the oldest part of the Church of the Mother of God in Studenica monastery. Murals in question are preserved on two different layers of frescoes. The first was executed 1208/1209, under the patronage of the Grand Župan Stefan, and under the supervision of his brother, the archimandrite of Studenica, Sava. Second layer of frescoes was created in 1568, within the large renovation of the church monuments in the area of the renewed Patriarchate of Peć. The production of these frescoes was financed by heigoumenos of Studenica, Simeon. In accordance with the conventional structure of monographic studies, the dissertation begins with a resume of the previous research of the wall paintings of the Church of the Mother of God. Next chapter is devoted to the historical circumstances and chronology of the establishment of the monastery and its wall paintings. Attention is, then, focused on the main topic of our work: research of thematic program and iconographic and stylistic features of the wall paintings of the Church of the Mother of God. Although two layers of frescoes are chronologically separated for more than three and a half centuries, they can be largely considered unified. Such an approach is based on the fact that the original iconographic programme was largely respected in the 16th century. The iconogrphic repertoire of the Church of the Virgin Mary was presented systematically, in accordance with the hierarchy within the sacral topography of the temple (dome and pandantives, altar, naos, vestibules, narthex). Equal attention is paid to its typical features, seen in the context of the development of the painted programs of Byzantine churches, as well as to some of its special features, arising from the specific requests of the ktetor and archimandrite Sava (selection and arrangement of individual saints, the ktetorial composition, etc.). In the chapter devoted to the iconography of the oldest frescoes Studenica, specific features of the Gospel scenes (Annunciation, Crucifixion) and numerous individual figures are considered. A particularly significant aspect of the oldest frescoes of Studenica are their stylistic features. Bearing in mind the time of their creation (that is, the time after the Fourth Crusade), as well as their high aquality, the artistic features of the original wall paintings of the Church of the Virgin have a great significance for studying the new stylistic expression of Byzantine painting of the 13th century, summarized in the term "monumental style". With the awareness of such importance of frescoes, their stylistic features were examined in the broad perspective of Byzantine painting from the end of the 12th and the first decades of the 13th century. In the end, a special effort was made to consider the relationship of the painters from 1568, and their advisers, with the original iconographic program. In a separate chapter, changes made within the original thematic repertoire were considered. The attention is focues on the figure of saints who could not be shown on the oldest frescoes, as well as on the changes in the iconography of the original scenes (Great Feasts, Passion Cycle, Last Judgement etc).

Opis (srp)

Рад представља монографску студију зидног сликарства најстаријег дела Богородичине цркве у Студеници. Реч је о два слоја фресака. Први је изведен 1208/1209, у оквиру ктиторског подухвата великог жупана Стефана Првовенчаног, под надзором његовог брата, студеничког архимандрита Саве. Млађе фреске настале су 1568. године, у оквиру велике обнове црквених споменика на подручју обновљене Пећке патријаршије. Израду фресака финансирао је студенички игуман Симеон са братијом. У складу са конвенционалном структуром монографских студија, у раду се најпре доноси преглед истраживања зидног сликарства Богородичине цркве. Потом су размотрене историјске околности и хронологија оснивања манастира, односно његовог осликавања. Пажња је, затим, усмерена на главни проблем рада: истраживање програмских, иконографских и стилских одлика живописа Богородичине цркве. Иако су у питању два слоја фресака, хронолошки међусобно удаљена више три и по века, могуће их је у великој мери разматрати обједињено. Такав приступ заснован је на околности да је оригинални иконографски програм у XVI веку углавном поштован. Тематски реперотоар сликарства Богородичине цркве представљен је систематски, у складу са хијерархијом у оквиру сакралне топографије храма (купола и пандантифи, олтар, наос, вестибили, припрата). При томе је подједнака пажња посвећена његовим типским обележјима, сагледаним у контексту развоја сликаних програма, као и особеностима произашлим на основу нарочитих захтева ктитора и манастирског управитеља (особености у погледу избора и распореда појединих светитеља; ктиторска композиција итд). У поглављу о иконографији најстаријих студеничких фресака размотрене су поједине особености јеванђељских сцена (Благовести, Распеће), односно бројних појединачних фигура. Посебно значајан аспект најстаријих студеничких фресака представљају њихове стилске одлике. Имајући у виду време њиховог настанка (епоха после Четвртог крсташког рата), односно њихов висок квалитет, ликовне особености оригиналних зидних слика Богородичине цркве имају велики значај за проучавање новог стилског израза византијског сликарства XIII века, сажетог у синтагми „монументални стил“. Са свешћу о таквој важности студеничких фресака, њихове стилске одлике сагледане су, у мери у којој је то било могуће, у широкој перспективи византијског сликарства с краја XII и првих деценија XIII века. Најзад, посебан напор уложен је у разматрање односа сликара из 1568, односно њихових саветодаваца, према оригиналном иконографском програму. У посебном поглављу сагледане су измене оригиналног тематског репертоара. Реч је, најпре, о представама светитеља који нису могли бити приказани на најстаријим студеничким фрескама, као и о променама иконографског устројства првобитних сцена (Велики празници, Страдања Христова, Страшни суд).

Opis (srp)

Историја уметности - Српска средњовековна уметност / History of art - Serbian medieval art Datum odbrane: 23.12.2019.

Jezik

srpski

Datum

2019

Licenca

© All rights reserved

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Srbija

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Srednjevekovna umetnost

манастир Студеница, XIII век, зидно сликарство, српскасредњовековна уметност, византијска уметност, тематски репертоар, иконографија, стил

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Srbija

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Srednjevekovna umetnost

Studenica monastery, 13th century, wall paintings, Serbian medieval art, Byzantineart, thematic repertoire, iconography, style