Naslov (srp)

Представљање светлости : симболика украса ранохришћанских светиљки са простора централног Балкана (IV-VII век) : докторска дисертација

Autor

Tešić-Radovanović, Danijela T., 1975- 21622375

Doprinosi

Erdeljan, Jelena, 1965- 12685671
Stevović, Ivan, 1965- 12704359
Stanković, Vlada, 1973- 12867175

Opis (eng)

The aim of this research, focusing on representations of light and the symbolism of early Christian lamp decorations, has been to determine the sources and types of light symbolism in the early Christian visual culture, as well as the impact of the Christian understanding of light on the ways of using and decorating lamps from the central Balkan region. Lamps with Early Christian representations, whose cult significance and decoration are in direct relation with the symbolic aspects of light, are considered in the context of transculturality of Late Antiquity, as well as political and religious changes that marked the period. Thus, the research focus has been transferred frorn iconographic analysis to interdisciplinary iconological research, which, apart from the meaning of the image, examines the role of objects in certain cultural and religious contexts, as well as the observer's attitude towards the lamp as the vessel of light. In order to identify the aspects of light symbolism it was necessary to observe the beginnings of the interaction of man with fire, the first source of artificial light, presumed to instigate the earliest cult actions. The cult role of light and fire as archetypal symbols, as well as of the lamps perceived as mediators through which light symbolism is manifested, was subsequently analysed within the various religious practices of the Mediterranean. Particular attention is dedicated to the meaning of light, fire and lamps in the Old and New Testaments, being the direct source of Christian symbolism of light...

Opis (srp)

Истраживање представљања светлости и симболике украса на ранохришћанским светиљкама имало је за циљ да утврди изворе и облике симболизма светлости у ранохришћанској визуелној култури, као и утицаје хришћанског поимања светлости на начине употребе и декорацију светиљки са простора централног Балкана. Светиљке са ранохришћанским представама, чији је култни значај и избор украса у непосредној вези са симболичким аспектима светлости, посматране су на плану транскултуралности касне антике, те политичких и религиозних промена које су обележиле период. Тиме је фокус истраживања померен са иконографске анализе ка интердисциплинарном иконолошком истраживању, које поред значења слике преиспитује и улогу предмета у одређеном културном и религиозном контексту, као и однос посматрача према светиљци као сасуду светлости. Да би се идентификовали аспекти светлосног симболизма било ј е неопходно сагледати почетке интеракциј е човека са ватром, као првим извором вештачког осветљења, око кој ег су се, по свему судећи, одвијале и најстарије култне радње. Култна улога светлости и ватре као архетипских симбола, те светиљке као предмета који је посредник у манифестацији светлосног симболизма, посматрана је затим у оквиру различитих религиозних пракси Медитерана. Посебна пажња посвећена је значењу светлости, ватре и светиљке у Старом и Новом завету, који су били непосредни извор хришћанског симболизма светлости...

Opis (srp)

Историја уметности - Историја средњовековне уметности / History of Art - History of Medieval Art Datum odbrane: 11.03.2019.

Jezik

srpski

Datum

2018

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Ostala pitanja

светлост, светиљка, Медитеран, касна антика, христијанизација, централни Балкан, приватна побожност, креирање идентитета

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Ostala pitanja