Naslov (srp)

Стереотипи наставника о ученицима из маргиналних група: провера дводимензионалног модела : докторска дисертација

Autor

Jovanović, Olja S., 1985-

Doprinosi

Petrović, Nebojša, 1971-
Rajović, Vera, 1953-
Žeželj, Iris, 1975-
Petrović, Boban

Opis (srp)

Упркос свепрожимајућим неједнакостима у друштву, људи теже да постојећи друштвени систем доживе као праведан и легитиман. Значајну улогу у овом процесу имају стереотипи, као психолошки феномени који настају из друштвених неједнакости и који их одржавају. Са све већом видљивошћу неједнакости у образовном окружењу, као и наглашавањем улоге коју школа и наставници имају у развоју друштвених (не)једнакости, стереотипи постају значајна тема у психологији образовања. Стога је циљ нашег истраживања био да испитамо стереотипе наставника о ученицима из маргинализованих група, као и да испитамо на који начин стереотипи утичу на понашање наставника према овим ученицима. Као полазиште нам је послужио дводимензионални модел садржаја стереотипа (енгл. Stereotype Content Model; Fiske et al., 2002) који претпоставља да се садржаји стереотипа о различитим групама могу описати димензијама топлине и компетентности. Испитивање понашања смо засновали на оквиру који разликује четири категорије понашања: активна фацилитација, активно наношење штете, пасивна фацилитација, пасивно наношење штете (енгл. Behaviors from intergroup affect and stereotypes – BIAS; Cuddy et al., 2007). Ослањајући се на дводимензионални модел, овај оквир омогућава предвиђање понашања на основу стереотипа...

Opis (srp)

Психологија - Социјална психологија образовања / Psychology - Social psychology of education Datum odbrane: 2.4.2018.

Opis (eng)

According to different socio‐psychological theories, people are motivated to defend, justify and bolster existing social arrangements. In this research, we examine stereotypes as one of the psychological vehicles that serves the function of rationalizing social inequalities. This function of social stereotypes could be especially important in an educational context, with the increasing call in recent years for teachers to become agents of social justice. This dissertation seeks to explore the role of teacher stereotypes towards students from marginalized groups in the context of the emerging teacher's role in challenging social inequalities. We aimed at exploring teacher stereotypes towards students from marginalized groups, as well as how these stereotypes influence teacher behavior towards these students in the classroom. The research draws on the Stereotype Content Model (SCM; Fiske et al., 2002), which puts forward the view that different groups can be evaluated on two fundamental dimensions of social perception: warmth and competence. Teacher behavior was explored against the BIAS Map (Behaviors from Intergroup Affect and Stereotypes; Cuddy et al., 2007), which identifies four patterns of discrimination as the combination of two bipolar dimensions: active‐passive and facilitation‐harm (active facilitation, passive facilitation, active harm and passive harm). The BIAS Map represents an extension of the SCM, through assuming that different behaviors towards group members emerge as a consequence of how a group is evaluated regarding the fundamental dimensions of warmth and competence...

Jezik

srpski

Datum

2018

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Psihologija

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Obrazovanje

Stereotypes, Stereotype Content Model, Teachers, Students from Marginalized Groups

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Psihologija

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Obrazovanje

стереотипи, дводимензионални модел садржаја стереотипа, наставници, ученици из маргинализованих група