Naslov (srp)

Утицај породице на развој социјалних компетенција ученика

Autor

Компировић, Татјана

Doprinosi

Јовановић, Бранко

Opis (eng)

Basic constructive and pedagogic aspects concerning influence of the family on the development of social competences of students are being discussed in this work. Social competence represents a complex phenomenon which is very wide and implies beneficial and efficient functioning of an individual in various social situations. The matter of social competences is very important for all the fields of human functioning, especially in the conditions of modern life. In order for an individual to cope with the demands of a modern society, the necessity of adopting and developing social competences is being imposed and those enable faster adaptation to social demands of an individual. Family represents one of the key agents of socialization and the goal is to enable children to adopt and internalize objectives and values of social community, which will after motivate them for socially accepted ways of behavior through building up their social skills and competences. Family relations, as well as treatment of children, especially treatment by their parents, represent factors which mostly influence shaping of personality of an adult person and modeling of person’s behavior. Parents have certain attitudes in the upbringing of their children and based on these they form certain upbringing styles of treating the children. According to this, the goal of this work was theoretically-empirical determination and explanation of key aspects of family influence in the area of development of social competences of the students. Basic question on which we tried to provide the answer by the research we conducted is related to the quality and nature of influence of the upbringing styles of parents on building up and forming of social competences of the students. We wanted to contribute better reviewing of the matter by this research, in sense of theoretical reconsideration and analyses, as well as in sense of realized empirical research which was pointed on understanding the connection existing among each of the defined upbringing styles of the parents (distinctly father, distinctly mother) and social competences of the children. By this research, we also wanted to determine connection between socio-demographic characteristics of the family and social competences, as well as anti-social behavior of studentsWe used technique of survey and scaling as basic techniques of our research. Applying the technique of scaling we tried to determine the levels of social competences and anti-social behavior of students, but also to determine various dimensions of upbringing styles of parents. Applying the technique of survey we tried to reach socio-demographic data about students and their parents. Research was conducted on the territory of Kosovo and Metohija. This research included students of higher grades of elementary school, to be more precise seventh and eighth grade, as well as their head teachers. Total sample was consisted out of 705 students. Results of our research show that the influence of the family on the development of social competences of students is evident and that the connection between control and dependant variables is also determined. It is also determined that there is a connection between: upbringing styles of parents and socio-demographic characteristics of the family; social competences of students and socio-demographic characteristics of the family; antisocial behavior of students and socio-demographic characteristics of the family; social competences and anti-social behavior of students; upbringing styles of parents and social competences of students; upbringing styles of parents and anti-social behavior of students.

Opis (srp)

У раду се разматрају основни конструктивни и педагошки аспекти у вези са утицајем породице на развој социјалних компетенција ученика. Социјална компетенција представља сложен феномен који је врло широк и подразумева делотворно и ефикасно функционисање појединца у различитим социјалним ситуацијама. Питање социјалних компетенција је веома битно за сва поља људског деловања, нарочито у условима савременог живота. Да би се појединац што успешније носио са захтевима данашњег друштва, намеће се неопходност усвајања и развијања социјалних компетенција, које му могу омогућити брзо прилагођавање друштвеним захтевима. Породица представља један од кључних агенаса социјализације, чији је циљ да децa усвоје и интернализују циљеве и вредности друштвене заједнице који ће их мотивисати за социјално прихватљиве облике понашања, кроз изграђивање социјалних вештина и компетенција. Породични односи и поступци према деци, нарочито поступци родитеља, представљају факторе који у највећој мери утичу на обликовање личности одраслог човека и моделовање његовог понашања. Родитељи у свом понашању према детету имају одређене ставове, на основу којих формирају одређене васпитне стилове у поступању са децомСходно томе, рад је имао за циљ теоријско-емпиријско утврђивање и објашњење кључних аспеката утицаја породице у области развоја социјалних компетенција ученика. Основно питање на које смо реализованим истраживањем покушали да пружимо одговор односи се на квалитет и природу утицаја васпитних стилова родитеља на изграђивање и формирање социјалних компетенција ученика. Истраживањем смо желели да допринесемо бољем сагледавању тог питања, како у смислу теоријских разматрања и анализа, тако и у смислу реализованог емпиријског истраживања, које је било усмерено на разумевање повезаности, која постоји између сваког дефинисаног васпитног стила родитеља (посебно оца, посебно мајке) и социјалних компетенција деце. Такође, истраживањем смо желели да утврдимо и повезаност социодемографских карактеристика породице са социјалним компетенцијама и антисоКао основне технике истраживања користили смо технику анкетирања и скалирања. Путем примене скалирања настојали смо да утврдимо нивое социјалних компетенција и антисоцијалних понашања ученика, али да утврдимо и различите димензије васпитних стилова родитеља. Путем технике анкетирања настојали смо да дођемо до социодемографских података о ученицима и њиховим родитељима. Истраживање је спроведено на територији Косова и Метохије. Овим истраживањем били су обухваћени ученици старијих разреда основне школе, тачније седмог и осмог разреда, као и њихове одељењске старешине. Укупан узорак састојао се од 705 ученика. Резултати истраживања показују да је утицај породице на развој социјалних компетенција ученика евидентан, те да је утврђена повезаност контролних и зависних варијабли. Утврђено је да постоји повезаност између: васпитних стилова родитеља и социодемографских карактеристика породице; социјалних компетенција ученика и социодемографских карактеристика породице; антисоцијалног понашања ученика и социодемографских карактеристика породице; социјалних компетенција и антисоцијалног понашања ученика; васпитних стилова родитеља и социјалних компетенција ученика; васпитних стилова родитеља и антисоцијалног понашања ученика.

Jezik

srpski

Datum

2016

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode