Naslov (srp)

Višekriterijumsko odlučivanje u upravljanju i optimizaciji ekonomije obrazovanja

Autor

Stamenković, Mladen S.

Doprinosi

Popović, Zoran

Opis (srp)

U ovoj disertaciji analiziran je teorijski značaj i mogućnost primene višekriterijumskog odlučivanja u ekonomiji, detaljno se fokusirajući na ekonomiju obrazovanja. U radu je prikazana metodologija ELECTRE familije metoda i ukazano je na njenu važnu ulogu u ekonomskoj teoriji i praktičnoj primeni. Posebna pažnja posvećena je ELECTRE MLO metodi rangiranja, pri čemu su detaljno analizirane njene prednosti i nedostaci, prevashodno se fokusirajući na rešenje problema ciklova koje je ova metoda donela defnisanjem apsolutnog praga značajnosti, i redefinisanjem indeksa saglasnosti i nesaglasnosti. Bazirajući se na metodološkoj osnovi metode, u disertaciji je dokazano da apsolutni prag značajnosti predstavlja, u opštem slučaju, donju granicu nakon koje se neće pojavljivati ciklovi u grafu. ELECTRE MLO metoda primenjena je za procenu atraktivnosti srednjoškolskih obrazovnih profila u Srbiji. Centralni deo teze predstavlja kreiranje više-etapnog modela komparativne analize. Savremena akademska literatura posvetila je pažnju traženju najboljeg primera u praksi radi poređenja, dok su pitanja kako učiti i kako se poboljšati zanemarena. Upravo pomenuta dva pitanja su osnovna motivacija modela ove disertacije. Novokreirani model više-etapne komparativne analize pretpostavlja da kao podlogu ima bilo koju metodu višekriterijumskog odlučivanja koja daje parcijalni pretporedak kao finalno uređenje. U disertaciji je korišćena ELECTRE MLO metoda, ali metodologija modela više-etapne komparativne analize konstruisana je tako da je robusna na promene metodološke osnove za finalno uređenje alternativa. ELECTRE MLO metoda kao i više-etapni model komparativne analize primenjeni su radi rangiranja evropskih obrazovnih sistema, kao i dalje analize putanja razvoja koje će iz tog ranga proizići. Bazirano na ciljevima Evropske unije i zacrtanim ishodima u obrazovanju kao kriterijumima analize, kreiran je rang obrazovnih sistema Evrope. Ovaj rang osnova je za primenu više-etapnog modela komparativne analize. Kao rezultat modela prezentovana je putanja razvoja za Srbiju, iz koje je generisan predlog reformi srpskog obrazovnog sistema.

Opis (srp)

Društvene nauke / ekonomija obrazovanja Social sciences / economics of education Datum odbrane: 12.07.2016.

Jezik

srpski

Datum

2016

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Ekonomske teorije

višekriterijumsko odlučivanje, ELECTRE, ekonomija obrazovanja, više-etapni model komparativne analize

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Ekonomske teorije

multiple criteria decision aiding, ELECTRE, economics of education, stepwise benchmarking