Motivated reasoning and the effects of political marketing: examining the mobilizing role of political persuasion based on the model of Westen's experiment : doctoral dissertation
The subject of this study is the identification of the role and scope of neuroscience in the field ofpolitical marketing through the examination of the neural basis of motivated reasoning in the context ofthe persuasive process. Following the model of Westen’s experiment, a neuroscientific test wasconducted of Elil’s thesis on orthopraxy, which states that successful political persuasion targetsbehavioural change through irrational means. This study examines the potential of neuroscience in testingtraditional theses in political persuasion, particularly those aspects that remained on speculative level.The research focuses on how the neural basis of motivated political reasoning can provide answersregarding the elements and sequence of elements in the persuasive process. To test the hypotheses, aneuroscientific experiment was conducted using EEG. The results showed that the general, specific, andindividual hypotheses were adequately formulated and essentially confirmed by empirical findings. Theresults demonstrated that the persuasive effects of political messages are more conditioned by theemotional relation of the individual to their political motives than by the content of the message, and thatsuccessful political persuasion targets desired behaviour through irrational means. The data alsoconfirmed that the activation of motivated reasoning precedes the influence on attitudes and behaviour,and that this influence is conditioned by the rationalisation of the individual’s emotional relation to theirpolitical motive in relation to the topic of the message.
Predmet istraživanja u ovoj studiji je identifikovanje uloge i dometa primene neuronauke u oblastipolitičkog marketinga kroz ispitivanje neuronske osnove motivisanog rezonovanja u kontekstupersuazivnog procesa. Po modelu Vestenovog eksperimenta sprovedeno je neuronaučno testiranjeElilove teze o ortopraksiji, koja se odnosi na to da je uspešna politička persuazija usmerena na promenuponašanja iracionalnim putem. U ovoj studiji se ispituje potencijal neuronauke u testiranju tradicionalnihteza iz oblasti političke persuazije, pogotovo u onim delovima koje su ostajale na nivou spekulativnog.Istraživanje je usmereno na utvrđivanje toga na koji način neuronska pozadina motivisanog političkogrezonovanja može pružiti odgovore o elementima i redosledu elemenata u persuazivnom procesu. Usvrhu testiranja hipoteza u ovom istraživanju sproveden je neuronaučni eksperiment u kom je primenjenoispitivanje EEG-om. Rezultati su pokazali da su opšta, posebne i pojedinačna hipoteza adekvatnopostavljene i u osnovi potvrđene emipirijskim nalazima. Rezultati istraživanja su pokazali da supersuazivni efekti političkih poruka više uslovljeni emocionalnim odnosom pojedinca prema njegovimpolitičkim motivima, nego sadržajem poruke, kao i da je uspešna politička persuazija usmerena naizazivanje željenog ponašanja iracionalnim putem. Takođe, podaci su potvrdili da aktivacija motivisanogrezonovanja prethodi uticaju na stavove i ponašanje i da je taj uticaj uslovljen racionalizacijomemocionalnog odnosa pojedinaca prema njegovom političkom motivu u odnosu na temu na koju seporuka odnosi.
Political Science - Political – sociological studies / Političke nauke - Politikološko-sociološke studije Datum odbrane: 06.10.2025.
srpski
2025
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 3.0 Austria License.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/legalcode
OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Javno mnjenje. Politički marketing
political persuasion, effects of political marketing, neuroscience, motivated political reasoning, persuasive process
OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Javno mnjenje. Politički marketing
političko ubeđivanje, efekti političkog marketinga, neuronauka, motivisano političko rezonovanje, persuazivni process