Специфичност језичког израза код глувих и наглувих ученика основношколског узраста : докторска дисертација
Dimić, Nadežda, 1953-
Grbović, Aleksandra, 1968-
Maksimović, Slavica, 1968-
Kovačević, Jasmina, 1967-
Isaković, Ljubica, 1974-
Karić, Jasmina, 1958-
Consequences of the hearing impairment are inadequate and insufficiently developed linguistic abilities then difficulties in word combining and understanding of grammatical and syntactical rules and finally hard understanding of various linguistic contents as well as extremely poor basis of knowledge.The goal of this research is identifying specific features of language expression of the deaf and hard of hearing elementary school students We have tested levels of development of lexis and semantics in deaf and hard of hearing students while analysing connection between age, degree of the hearing damage, achievement in mother language. We have tested also gender and level of the parent’s education, social environment the students are coming from as well as appearance of the hearing damage in a particular family.The research was carried out over the territory of the Republic of Bosnia and Herzegovina as well as the Republic of Serbia, in five schools attended by the deaf and hard of hearing students (in Sarajevo, Tuzla, Banja Luka and Zemun). The sample consisted of 62 deaf and hard of hearing students and 64 students of the hearing students’ group. Various instruments were used in the study, Tests of the lexical readiness (Dimitrijević and Đorđević, 1978), the segment includes 8 lexical fields. There was also used Semantic test (Vladisavljević, 1983), a Comic story (Srzić, 2017) that had been designed specifically for this study, that consisted of interpretation of four pictures arranged in order.On the basis of results obtained in the performed research we came to the conclusion that the deaf and hard of hearing students had great difficulties in language functioning and that they were falling behind in development of the language and speech in relation to the hearing students of their age. We have noticed poor vocabulary, difficulties in finding adequate terms and determining their belonging to a particular lexical field, insufficient knowledge of the category of antonyms, homonyms, synonyms and metonyms (in particular knowledge of synonyms and metonyms of the assigned nouns), difficulties in the linguistic formulation of a content shown in pictures and formulation of different kinds of sentences. Apparent were difficulties and numerous mistakes in writing We came to a conclusion that the age of a student, their knowledge of native language, appearance of the hearing damage in a family and the parents education level can affect development of a linguistic expression of the deaf and hard of hearing students. Gender and surrounding the students are coming from do not affect development of a language expression of deaf and hard of hearing students. Age and status of hearing an partly affect their linguistic expression.Considerable difficulties in development of language expression, language production and in understanding language content make everyday communication, verbal and written, difficult. It also prevents acquiring of knowledge and socialization and successful inclusion in social environment.
Последице оштећења слуха су неадекватно и недовољно развијене лингвистичке способости, изражене тешкоће у комбиновању речи и усвајању граматичких и синтаксичких правила, отежано разумевање различитих језичких садржаја и веома оскудна база знања.Циљ овог истраживања је утврђивање специфичности језичког израза глувих и наглувих ученика основношколског узраста. Испитиван је ниво развијености лексике и семантике, анализирајући повезаност између узраста, степена оштећења слуха, успеха из матерњег језика, пола, степена образовања родитеља, средине у којој ученик живи и присуства оштећења слуха у породици. Узорак су чинила 62 глува и наглува ученика из пет школа (у Сарајеву, Тузли, Бања Луци, Београду и Земуну), и 64 ученика који чују. За прикупљање података коришћени су: Тест лексичке спремности, Димитријевић и Ђорђевић, 1978 (сегмент који обухвата 8 лексичких области), Семантички тест, Владисављевић, 1983 и за потребе овог истраживања посебно креирана Стрип прича, Срзић, 2017, којом се проверавала интерпретација приче по низу слика.На основу добијених резултата закључено је да глуви и наглуви ученици имају тешкоће у развоју говора и језика и да значајно заостају у развијености језичког израза односу на своје вршњаке који чују. Уочен је скромнији речник, тешкоће при именовању предмета, тешкоће у језичкој формулацији садржаја приказаног на сликама и формулацији различитих врста реченица. Посебан проблем представљало је познавање синонима и метонима на задате именице. Појавиле су се бројне тешкоће и грешке приликом навођења појмова. Закључено је да успех из матерњег језика, степен образовања родитеља и присуство оштећења слуха у породици имају утицаја на језички израз глувих и наглувих ученика, док, пол и средина у којој ученици живе немају утицаја. Делимичан утицај на језички израз глувих и наглувих ученика имају узраст и слушни статус ученика.Тешкоће у језичком функционисању, односно језичком изразу, језичкој продукцији и разумевању језичких садржаја глувих и наглувих ученика отежава свакодневну вербалну комуникацију и ствара проблеме у процесу едукације, као и у њиховом укључивању у заједницу.
Специјална едукација и рехабилитација - Сурдологија / Special education and Rehabilitation - Special Education and Rehabilitation of Deaf and Hard of Hearing Persons Datum odbrane: 20.05.2022.
srpski
2022
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 3.0 Austria License.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/legalcode
OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Specijalna pedagogija. Vaspitanje, obrazovanje i obučavanje posebnih grupa i osoba
Говор, језик, језички израз, семантика, лексика, глуви и наглуви ученици, ученици који чују
Speech, language, language expression, lexicon, semantics, deaf and hard of hearing students, hearing students
OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Specijalna pedagogija. Vaspitanje, obrazovanje i obučavanje posebnih grupa i osoba