Naslov (srp)

Инклузивна настава српског језика и књижевности у основној и средњој школи : докторска дисертација

Autor

Kovačević, Ivana, 1980-

Doprinosi

Mrkalj, Zona, 1961-

Opis (eng)

This paper mainly focuses on inclusive teaching of Serbian language and literature in primaryand secondary schools. In Serbia inclusive teaching was legally regulated in 2009. The guiding ideaof inclusive teaching is that all students have equal rights to study and to be educated. The aim ofeducation system is to ensure that all students get the same opportunities to be educated alongsidetheir peers. Inclusive teaching of Serbian language and literature indicates careful planning ofactivities and steps so that the teaching is available to all students regardless of health, social,territorial and other obstacles that impede students’ education along their peers. Hence, this paperaims at the accomplishment of pedagogical, educational and functional objectives of teaching Serbianlanguage and literature to students with special education needs. The paper also aims at planning andorganizing of teaching, correlation between teaching areas, teachers and students’ preparation for asuccessful work, studying and implementation of teaching methodology, studying of literary andartistic works, functional behavior in grammar teaching, fostering culture and literacy as well as theselection and use of Serbian language and literature textbooks, written resources and teaching tools.This paper researches and studies various teaching methods to students with special education needs.The paper also analyses teachers’ professional development so that they can implement inclusiveteaching of Serbian language and literature properly. It also investigates the role and significance ofparents and different experts in inclusive teaching implementation and it recognizes the importanceof creating the pedagogical profile of a student and the individual education plan. Additionally, thepaper analyses adapting textbook contents and methods of creating new teaching contents and toolsfor students with special education needs and it recommends scientific literature. According to theaforementioned, every area of Serbian language and literature as a school subject should be adaptedand made available in different ways to all students, at the classroom or in the hospital and at home.This paper conveys that it should be tried to overcome different challenges in implementation ofinclusive teaching by using proven theoretical knowledge and giving practical examples.

Opis (srp)

У овом раду главна пажња биће посвећена инклузивној настави српског језика икњижевности у основној и средњој школи. Инклузивна настава у Србији законом је регулисана2009. године и подразумева да сви ученици могу да уче и имају једнака права да се образују.Задатак образовног система је да сваком ученику обезбеди једнаке услове да се школује уоквиру своје вршњачке групе. Инклузивна настава српског језика и књижевности подразумевапажљиво планирање мера и корака да би настава била доступна сваком ученику, без обзира наздравствене, социјалне, територијалне и друге препреке, које ученика спречавају да се образујеу оквиру своје вршњачке групе. Рад ће бити усмерен на остваривање васпитних, образовних ифункционалних циљева наставе српског језика и књижевности са ученицима којима јепотребна додатна образовна подршка, планирање и организовање наставног рада, корелацијунаставних подручја, припремање наставника и ученика за успешан рад, проучавање и применунаставне методологије, проучавање књижевноуметничких дела, функционално поступање унастави граматике, неговање културе и писмености, као и на одабир и коришћење уџбеника,литературе и наставних средстава. У раду ће се истраживати и проучавати различити начинипоступања у настави са ученицима којима је потребна додатна образовна подршка,анализирати стручно усавршавање наставника да би ваљано спроводили инклузивну наставусрпског језика и књижевности, испитати улога и значај родитеља и различитих стручњака успровођењу инклузивне наставе, уочити значај израде педагошког профила ученика ииндивидуалног образовног плана, анализирати начини прилагођавања садржаја из уџбеника икреирања нових наставних садржаја и средстава за ученике којима је потребна додатнаобразовна подршка и предложити стручна литература. Из свега наведеног произилази да битребало да се свака област предмета Српски језик и књижевност на различите начинеприлагоди и учинити доступном сваком ђаку, у учионици или у болничким и кућнимусловима. У овом раду требало би да се путем истражених теоријских знања и навођењемпримера из праксе покушају превазићи различити изазови у спровођењу инклузивне наставе.

Opis (srp)

Српска књижевност; Српски језик - Методика наставе књижевности и српског језика / Serbian literature; Serbian language - Methodology of teaching literature and the Serbian language Datum odbrane: 04.10.2023.

Jezik

srpski

Datum

2023

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Metodika nastave. Nastavne metode za pojedine predmete

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Srpski jezik

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Srpska književnost

инклузивна настава, српски језик и књижевност, основна и средња школа, индивидуални образовни план

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Metodika nastave. Nastavne metode za pojedine predmete

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Srpski jezik

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Srpska književnost

Inclusive teaching, Serbian language and literature, primary and secondary school, individual education plan