Naslov (srp)

Sistem za inteligentno otkrivanje uzroka problema u relacionim bazama podataka u klaud okruženju : doktorska disertacija

Autor

Dunđerski, Dejan, 1987-

Doprinosi

Cvetanović, Miloš, 1978-
Vlajić, Siniša, 1968-
Tomašević, Milo, 1957-
Bojović, Miroslav, 1957-
Protić, Jelica, 1962-

Opis (eng)

Development of the cloud computing area has grown immensely in the past decade. This workevaluates various types of cloud environments and services provided to clients. Various problemshave been found in the use of the cloud and these present big challenges for the users. Users andadministrators of the relational databases have encountered various problems even in times beforethe cloud existed. Problems such as software updates of relational databases services in s a cloudplatform became the responsibility of the service provider. This was a significant improvement thatreduced operational costs. However, problems with service improvement and query optimizationsscaled to a higher level due to the number of the relational databases and the higher level ofabstraction introduced by the cloud environment. In the cloud environment very detailedinformation about service usage are accumulated constantly. Here is proposed a system that, basedon these data, allows users to understand how the relation database works and detects the source ofthe problem much easier. After a detailed analysis of related work, the system is carefully designedand elaborated. It includes two types of statistical data models to provide both recall and precision,and an expert system for making final decisions. The appropriate infrastructure is based on amicroservice architecture. The project team organization was composed of several actors withdifferent skillsets. The system is implemented within the Microsoft Azure platform. Some specificdetails of this implementation are also presented. The system was fully tested and evaluated usingreal data workload from the production environment of the Azure SQL relation database in a periodof 6 months. The results have shown a significant improvement in the query execution performance.A response from the customers who used this service has shown that the user experience wassignificantly improved. The conclusion contains an overview of the project, suggests the ideas forimprovement of the system, and discusses how the similar approach can be used in scientific areas.

Opis (srp)

Oblast računarstva u klaudu se veoma intenzivno razvijala tokom prethodne decenije. Klaudokruženja i servisi koji takva okruženja pružaju postoje u različitim oblicima koji su i diskutovani uovom radu. Prilikom njihove upotrebe uočeni su različiti problemi koji predstavljaju velike izazoveza korisnike. Administratori i korisnici relacionih baza podataka su morali da rešavaju različiteprobleme i pre postojanja klaud platformi. Ažuriranje softvera, kao operativno zahtevan problem,pojavom relacionih baza podataka kao platforme u klaud okruženju postao je isključivaodgovornost pružaoca usluge. Nasuprot tome, problemi koji zahtevaju unapređivanje rada ioptimizovanje relacione baze podataka postali su još izraženiji usled višeg nivoa apstrakcije kojidonosi klaud okruženje i većeg broja relacionih baza koje je potrebno istovremeno održavati. Sobzirom da se u klaud okruženju prikupljaju i čuvaju detaljne informacije o upotrebi servisa, uovom radu je realizovan sistem koji na osnovu analize prikupljenih podataka olakšava korisnicimarazumevanje funkcionisanja relacione baze podataka i pronalaženje uzroka problema koji se u radusa njima mogu pojaviti. Nakon detaljnog pregleda uže i šire naučne oblasti, predložen je i definisansistem koji uključuje dve vrste statističkih modela da bi se obezbedila i sveobuhvatnost i preciznost.Za donošenje konačnih odluka nad dobijenim podacima od strane statističkih modela o tome šta jeuzrok a šta je posledica definisan je i ekspertski sistem. Opisan je i izgled infrastrukture koja jezasnovana na konceptu mikroservisa. Pored definisanog sistema, predstavljen je način organizacijetima sačinjenog od različitih aktera sa različitim odgovornostima. Konkretna implementacijasistema je izvršena u Azure platformi kompanije Microsoft. Implementirani sistem je potompodrobno testiran i evaluiran upotrebom realnog radnog opterecenja iz produkcionog okruženjaAzure SQL relacione baze podataka tokom perioda od 6 meseci. Dobijeni rezultati su pokazaliznačajno unapređenje u pogledu performansi izvršavanja upita. Od pojedinačnih korisnika jedobijena i eksplicitna usmena i pismena potvrda o tome. Izvršena je i analiza dobijenih podataka ounapređenju korišćenja relacionih baza podataka svih korisnika platforme koji su se prijavili na ovajsistem. Zaključak rada sadrži pravce i mogućnosti budućih istraživanja u ovoj oblasti.

Opis (srp)

Elektrotehnika i računarstvo - Softversko inženjerstvo / Electrical and Computer Engineering - Software Engineering Datum odbrane: 11.03.2022.

Jezik

srpski

Datum

2021

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-SA 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Deliti pod istim uslovima 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Automatika i telemehanika

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Podaci. Sistemi za upravljanje bazama podataka

Cloud computing, Relational databases, Database troubleshooting, Root cause analysis, Expert systems, Data science models, Azure SQL

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Automatika i telemehanika

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Podaci. Sistemi za upravljanje bazama podataka

laud okruženje, Relacione baze podataka, Otkrivanje problema, Analiza problema, Ekspertski sistem, Statistički modeli, Azure SQL