Naslov (srp)

Пројект метода као фактор подстицања креативности ученика : докторска дисертација

Autor

Prtljaga, Snežana, 1970-, 19697255

Doprinosi

Stojanović, Aleksandar, 1970-, 13331815
Blagdanić, Sanja, 1975-, 13711207
Kovačević, Zorica, 1974-, 4800615
Gojkov, Grozdanka, 1948-, 12258919

Opis (eng)

Creativity, recognised as an essential life skill in modern society, requires promotion in all segments of human activity, due to its potential to solve a whole range of social, political and economical problems. Its importance is indisputably acknowledged in the field of education and upbringing and has become a main topic of discussion and numerous studies. Studying relevant literature we have come across numerous theoretical and empirical research attempting at finding answers to important questions dealing with development and encouragement of creativity in pupils, i.e. best possible solutions, using innovations as catalysts for creative thinking. Having in mind that project method has been identified in literature as a method which by its strategies influences the success of acquisition of knowledge necessary for the 21st century, we assumed that it can have influence on creativity development. Quality of project method is reflected in a different approach, providing pupils with a choice of various activities, according to their interests and abilities, offering opportunity to manifest their competence acquired through various activities while applying acquired knowledge; it also opens space for manifestation of creative reactions. Due to the fact that the problem of encouraging creativity in teaching is a current field of research, the paper has examined possibilities of influence of project method on creativity encouragement. For this purpose an empirical research according to pedagogical experiment designed within the contents of basic science teaching was carried out, including 4th grade primary school pupils, organised in an experimental and a control group. The findings confirmed our assumptions and pointed out that a project method can help in encouragement of creativity development. Namely, pupils who were working according to experimental program (project method) showed better results at tests of creativity, measuring originality, fluency, flexibility, sensitivity to problems and elaboration. Furthermore, experimental group pupils also achieved better results at knowledge tests, as significant component for creative reaction manifestation. Having in mind that a different approach in basic science teaching is more demanding and complex than the common way of work, expecting pupils to, apart from solving manual (practical tasks), show a higher level of mental activities (research, analysis, comparison, conclusion making, etc.), it was important to consider their thinking, attitudes and impressions after the conducted pedagogical research. Analysis of responses collected according to a questionnaire showed that pupils had positive attitudes towards experimental program, i.e. project method. They emphasised the feeling of permanent satisfaction during work as the greatest advantage of the program, which is a rather significant precondition for creativity encouragement. Having in mind that few studies, encompassing these two terms (creativity and project methods) and their correlation, have been conducted, we hope that the present research has given its contribution to science and innovation of pedagogical practice through the use of more efficient learning strategies, which could be important support to encouragement and development of creativity as existential need of a modern man.

Opis (srp)

Креативност, препозната као суштинска животна вештина у савременом друштву, захтева промовисање у свим сегментима људске делатности, због свог потенцијала да реши читав низ друштвених, политичких и економских проблема. Њена важност је, свакако, препозната и у области образовања и васпитања и постаје главна тема за дискусију, о чему сведоче и бројна истраживања. Проучавајући релевантну литературу, наишли смо на многа теоријска и емпиријска истраживања која покушавају да одговоре на важна питања, која се тичу развијања и подстицања креативности код ученика, односно да пронађу најбоља могућа решења, користећи иновације као катализаторе за креативно мишљење. Узимајући у обзир да је пројектна метода у литератури идентификована као метода, која својим стратегијама утиче на успех стицања знања, неопходних за 21. век, претпоставили смо да може утицати и на развој креативности. Квалитет пројект методе огледа се у другачијем приступу, који ученицима пружа избор различитих активности, у складу са њиховим склоностима и способностима и пружа прилику да кроз активности покажу оспособљеност приликом примене стечених знања и даје простор за испољавање креативних реакција. Будући да је проблем подстицaња креативности у настави актуелно подручје истраживања, у раду су испитиване могућности утицаја пројект методе на подстицање креативности. У ту сврху реализовано је емпиријско истраживање помоћу педагошког експеримента, у ком су учествовали ученици експерименталне и контролне групе, четвртог разреда основне школе, на садржајима наставе природе и друштва. Добијени резултати потврдили су наше претпоставке и указали на то да пројект метода може да помогне у подстицању развоја креативности. Наиме, ученици који су радили по експерименталном програму (пројект метода), показали су боље резултате на тестовима креативности, који су мерили оригиналност, флуентност, флексибилност, осетљивост на проблеме и елаборацију. Такође, ученици експерименталне групе су постигли и боље резултате на тестовима знања, као значајне компоненте за испољавање креативне реакције. Имајући у виду да је другачији начин рада на часовима природе и друштва захтевнији и сложенији од уобичајеног, дотадашњег, да се од ученика, поред решавања мануелних (практичних) задатака, очекивао и виши ниво менталних активности (истраживање, анализирање, упоређивање, закључивање и др.), било је значајно сагледати и њихово мишљење, ставове и утиске након завршетка обављеног педагошког истраживања. Анализа одговора на питања из упитника нам је показала да су ученици имали позитивне ставове према експерименталном програму, односно пројект методи. Као највећу предност овог програма истакли су осећај перманентног задовољства у току рада, што је веома значајни предуслов за подстицање креативности. Будући да је реализован веома мали број истраживања која су објединила ова два појма (кретивност и пројект методу) и њихову корелацију, надамо се да смо овим истраживањем дали допринос науци и иновирању педагошке праксе употребом ефикаснијих стратегија учења, које би могле да буду значајна подршка у подстицању и развоју креативности као егзистенцијалне потребе савременог човека.

Opis (srp)

Дидактичко-методичке науке - Методика наставе природе и друштва / Didactic-Teaching Methodology - Basic science teaching methodology Datum odbrane: 18.10.2017.

Jezik

srpski

Datum

2017

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Metodika nastave. Nastavne metode za pojedine predmete

originality, fluency, flexibility, sensitivity to problems, elaboration, project method, pupils, class teaching

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Metodika nastave. Nastavne metode za pojedine predmete

оригиналност, флуентност, флексибилност, осетљивост на проблеме, елаборација, пројект метода, ученици, разредна настава