Naslov (srp)

Повезаност моторичких способности и егзекутивних функција ученика млађег школског узраста : докторска дисертација

Autor

Milošević, Vladimir, 1984-, 16505959

Doprinosi

Radisavljević-Janić, Snežana, 1966-, 12725863
Milanović, Ivana, 1973-, 12861287
Orlić, Ana, 1976-, 13842279
Purić, Danka, 1985-, 13832295

Opis (srp)

Веза моторичких способности, као кретних капацитета човека, и егзекутивних функција (ЕФ), као важних когнитивних ресурса, до сада није детаљно испитивана. У Студији 1 овог истраживања је испитивана корелација моторичких способности (издржљивост у снази, експлозивна снага, репетитивна снага, агилност, брзина, координација, издржљивост и гипкост) и ЕФ (ажурирањe, инхибицијa и премештањe) ученика узраста 9-10 година. Резултати Студије 1 су показали повезаност издржљивости са премештањем (мера уштеде времена на Глобал-локал задатку), као и истовремено високог нивоа издржљивости и координације са премештањем (мера тачности на Смајли задатку). Ове две моторичке способности су, уз репетитивну и експлозивну снагу, биле позитивно повезане и са инхибицијом (мера уштеде времена на Модификованом Струповом задатку), али се најбољим предиктором ове мере инхибиције показала издржљивост у снази. Имајући у виду налазе Студије 1, као и непримереност вежби издржљивости у снази за ученике наведеног узраста, у Студији 2 је испитивана могућност унапређења премештања и инхибиције реализацијом дванаестонедељног експерименталног програма заснованог на вежбама аеробне издржљивости и координације, као и истог експерименталног програма уз додатне когнитивне захтеве усмерене на унапређење премештања и инхибиције. Налази Студије 2 су показали да се експериментални програми у својој ефикасности унапређења инхибиције и премештања нису разликовали ни међусобно, нити су били ефикаснији од редовног Програма физичког васпитања у коме су биле заступљене вежбе брзине, експлозивне снаге, агилности, као и интерактивна кретања (хваталице). У будућим истраживањима односа моторичких способности и ЕФ би требало контролисати пол, узраст, мотивацију за вежбање и остале потенцијално значајне факторе који би могли да утичу на ову везу.

Opis (srp)

Физичко васпитање и спорт - Науке физичког васпитања, спорта и рекреације / Physical education and sport - Science of physical education, sports, and recreation Datum odbrane: 28.05.2021.

Opis (eng)

The relationship between different physical fitness components, as essential parts of one’s movement capacities, and executive functions (EF), as important cognitive resources, has not yet been explored in detail. In Study 1 of our research, we investigated the correlations between physical fitness components (muscular endurance, explosive power, repetitive power, agility, speed, coordination, aerobic endurance, and flexibility) and EF (updating, inhibition, and shifting) in students aged 9 to 10. The results of Study 1 indicated a positive relationship between aerobic endurance and shifting (a measure of time efficacy in the Global-local task), as well as a positive correlation of simultaneously high aerobic fitness and coordination with shifting (a measure of accuracy in the Smiley task). These two fitness components, along with repetitive and explosive power, were also positively connected with inhibition (a measure of time efficacy in the Modified Stroop task), but the best predictor of this inhibition measure was muscular endurance. Bearing in mind the findings of Study 1, and also the fact that muscular endurance exercises are inappropriate for students in this age group, in Study 2 we investigated the possibility of shifting and inhibition enhancement by conducting a twelve-week experimental program based on exercises for aerobic endurance and coordination enhancement, and by conducting the same program with additional cognitive tasks designed to improve shifting and inhibition. The findings of Study 2 showed that the efficacy in improving inhibition and shifting did not differ between the experimental programs, nor between the experimental programs and the regular physical education program, which comprises activities improving speed, explosive power, and agility, as well as interactive activities (catching games). In future research of the relationship between physical fitness and EF, factors such as gender, age, and exercise motivation should be controlled, as well as some other potentially significant factors which could impact this relationship.

Jezik

srpski

Datum

2020

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Teorija sporta

physical fitness, aerobic fitness, coordination, executive functions, inhibition, shifting, updating, preadolescents, control trial, physical education

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Teorija sporta

моторичке способности, издржљивост, координација, егзекутивне функције, инхибиција, премештање, ажурирање, преадолесценти, експериментални програм, физичко васпитање.

796.012-057.874(043.3)