Naslov (srp)

Емергентна својства илузорних контура - асиметрија визуелне претраге : докторска дисертација

Autor

Stajkić, Bojana, , 59431177

Doprinosi

Gvozdenović, Vasilije, 1971-, 12817767
Lalović, Dejan, 1964-, 12663399
Ković, Vanja, 1979-, 4810599
Mladenović, Milorad, 1966-, 13464679

Opis (srp)

Асиметрија визуелне претраге односи се на појаву да се стимулуси који поседују неко својство у већој мери претражују брже међу стимулусима који га поседују у мањој мери, него обрнуто. У истраживању је испитано да ли је овај феномен присутан при претраживању илузорних контура различите величине. Кроз анализу нагиба претраживања испитана је ефикасност претраге илузорних и одговарајућих целовитих контура. Разлике у ефикасности претраге анализиране су и дуж линије емергенције, од индуктора, постепеним усложњавањем до емергенције перцептивних својстава - илузорне дужине и илузорног облика. Док гешталтистичка теорија претпоставља да се илузорне контуре опажају без учешћа визуелне пажње јер се емергентна својства перцептивно намећу, теорија интеграције карактеристика предвиђа ангажовање пажње и мање ефикасну претрагу. Изведених пет експеримената показало је да асиметрија претраживања постоји само код илузорних стимулуса, али да се она губи увођењем експерименталне контроле контекста, чиме су потврђене критике парадигме асиметрије претраживања. И целовити и илузорни стимулуси претражују се уз ефекат обима сета, односно уз учешће визуелне пажње. Илузорне конфигурације се опажају као независни перцепти подједнако ефикасно колико и њихови елементи који су целовити, једноставни стимулуси. При претраживању илузорних стимулуса јединица обраде није индуктор, већ читава конфигурација. Претраживање илузорних стимулуса одређено је интеракцијом два фактора: дистрибуције пажње између интеграције градивних елемената илузорних контура и задатка визуелне претраге, али и осетљивости на контекст, као пречице у визуелној обради података када су ресурси пажње оптерећени

Opis (srp)

Општа психологија - Когнитивна психологија / General Psychology - Cognitive Psychology Datum odbrane: 02.09.2020.

Opis (eng)

Visual search asymmetry occurs when the target stimulus that captures the greater amount of some basic feature is identified faster amongst the distractors which possess the same feature in a smaller amount than vice versa. Current study questions the existence of this phenomenon when searching for Kanisza type illusory contours of different sizes. Efficiency of illusory contours search and corresponding realistic contours search were tested through RT and set size slope analysis. Efficiency differences were also tested within emergency achieved through increasing stimulus complexity from inducers to the emergence of illusory length and illusory form. According to the Gestalt theory, emergent features are salient, so visual search for illusory contours doesn’t have to rely exclusively on visual attention. On the other hand, the Feature integration theory implies that attention is necessary for the visual search of complex stimuli such are illusory contours and their search is not efficient. We have conducted five experiments to reveal that the search asymmetry doesn’t occur in realistic contour search but is present in illusory contour search. However, when the stimuli context is controlled this asymmetry disappears, a result accordant to Rosenholtz’s critics of the search asymmetry phenomenon. The set size effect is found in both realistic and illusory contour search proving that in case of both, visual search could be attentive in nature. Obtained data suggest that when searching for the illusory contours, the perceptual system processes the whole configuration, not their elements (inducers). We also conclude that visual search of illusory contours is driven by two elements and their interaction: attention being distributed between the illusionary stimulus integration and visual search task, as well as the sensitivity to context in which the illusory targets are placed

Jezik

srpski

Datum

2019

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Psihologija

визуелно претраживање, асиметрија претраге, емергенција, илузорне контуре

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Psihologija

visual search, search asymmetry, emergency, illusory contours