Програм зидног сликарства у припратама српских цркава у XIII veku : докторска дисертација
D. Milanović, Vesna, 1963-
Marković, Miodrag, 1962-
Starodubcev, Tatjana, 1966-
Vojvodić, Dragan, 1959-
The paper is about research in the 13th century fresco painting in the Serbian church narthexes. The focus is on how the iconographic programme was dealt with in a specific church area determined by a particularly designated place before the entrance to the nave, as well as by the symbolism and function of the antechamber to a sacred place, becoming its integral yet special part. The material taken as the basis for the considerations cover the complete fresco painting works done owing to the representatives of the highest ranks of the social elite, since it is linked to the "prestigious" endowments of the first generations of the Nemanjic rulers or close members of the ruling family. The total of twelve monumental sacred ensembles were studied and presented, out of which eight are classified as the monuments of the first class material making complete mini monographs. Reading and interpreting anew the content and the composition of each ensemble individually, along with the supplements to the reconstruction of the lost sections, follows clarification and separation of patterns and phenomena that determine a synthetic perspective of the tradition of the given epoch. In order to determine the features of the painted programme in the church narthexes in the period, as the end goal, several fields of research have been taken into account, as well as different segments and methods of the research process. Both content and the structure of the iconographic programme have been studied...
Рад је посвећен истраживању зидног сликарства у припратама српских цркава у XIII веку. У средишту пажње су решења иконографског програма у особеном простору црквеног здања – јасно одређеном местом пред главним улазом у наос, те символиком и функцијом предворја сакралне целине којој се прикључује и чији је особен део. Грађа која чини основу разматрања у потпуности обухвата дела фреско сликарства остварена заслугом представника највишег реда друштвене елите, јер је везана за „престижне“ задужбине првих генерација Немањића владара државе или чланова уже владарске породице. Обрађено је и представљено укупно дванаест монументалних сакралних целина, од којих осам сврстаних у категорију споменика с грађом првог реда добија форму целовитих мини-монографија. Ново читање и тумачење садржине и склопа сваке од целина понаособ, с прилозима реконструкцији изгубљених делова, прати расветљавање и издвајање образаца и феномена који одређују синтетички поглед на традицију епохе. На путу утврђивања одлика сликаних програма у црквеним припратама епохе о којој је реч, као постављеном циљу, прошло се кроз више поља истраживања и различите сегменте и методе истраживачког поступка. Истражена је садржина и структура иконографског програма...
Историја уметности - Српска средњовековна уметност / History of art - Serbian medieval art Датум одбране: 19.09.2018.
srpski
2018-12-04T12:23:33.304Z
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode
OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Istorija slikarstva
fresco painting, iconographic programme (selection and arrangement of the themes, functional factors), narthex, 13th century art, endowments of the Nemanjic rulers, Serbian medieval tradition, Byzantine tradition
OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Istorija slikarstva
зидно сликарство, иконографски програм (избор и распоред тема, чиниоци функционалности), припрата, уметност XIII века, задужбине Немањића, српска средњовековна традиција, византијска традиција