Naslov (srp)

Васпитна функција основне школе

Autor

Милосављевић Ђукић, Б. Татјана

Doprinosi

Јовановић Бранко, Јовановић Бранко

Opis (eng)

The basic research question in this paper aims at measuring and studying the level of accomplishment of educational function (in the domain of character and behavior development) of elementary school. The educational aspects important for realization of educational function of school were analyzed from the point of scientific literature, legal framework, curricular and extracurricular activities and teachers’ competences in the realm of educational work focused on character and behavior development. Results showed us that in educational practice, the function of school in knowledge gaining is dominant over character and behavior development. The concept of the behavioral development in primary schools is not sufficiently defined nor goal oriented. Changes in the primary school curriculum structure over the last years have lacked changes leading towards development of that part of educational influence. There are numerous, various and co-dependent reasons for the under achievement of a proper educational function in primary schools. This is due to rapid social changes, the decline of social and moral values and the insufficient pedagogic merits of educational work in primary schools. Dominant techniques and principles are still focused on gaining knowledge, skills and habits, and not on developing social (socially expectable behavior), moral or humane valuesThe empirical part of the research aimed at gaining feedback from teachers, students and counsellors in regards to the educational function of primary schools. The interviewees assessed the problems, the range and possibilities of achieving a primary school behavioral development function. Special attention was targeted towards the self-estimation of their own role, because the awareness could be the basis for eventual changes. It was also important to understand the students’ view because they could point out where immediate action is needed. The participants mainly expressed dissatisfaction with the current state of behavioral development function, but they were ready to talk about measures and propose suggestions for removing its weaknesses. It leads us to the conclusion that all of the actors involved in educational process are ready to participate in solving the problem. Their participation could be the determining factor and key element for improving the educational function of elementary school. The value of obtained survey results lies in shedding light on the real state of practice and in detecting the potential possibilities for improving the educational work of elementary schools

Opis (srp)

Основно истраживачко питање овог рада усмерено је на испитивање и проучавање нивоа остварености васпитне функције основне школе. Анализирани су педагошки аспекти значајни за остваривање васпитне функције школе из угла научне литературе, законских оквира, наставних и ваннаставних активности и компетенција наставника у области васпитног рада. Резултати истраживања показују да је у пракси образовна функција школе знатно наглашенија од васпитне. Концепт васпитне функције основне школе није у довољној мери одређен и разрађен кроз циљеве и задатаке васпитања и образовања, тако да промене у програмским структурама, које теже развоју основне школе последњих година, често не обухватају и васпитне аспекте. Разлози и препреке у остваривању васпитне функције основне школе су бројни, разноврсни и међусобно условљени. Они се налазе у сфери брзих друштвених промена, ерозији опште друштвених и моралних вредности и недовољној педагошкој утемељености васпитно образовног рада у основној школи. Још увек доминирају методе и облици рада који су више усмерени на усвајање знања, вештина и навика, а мање на развој просоцијалних, моралних и хуманистичких вредности. У емпиријском делу рада истраживање је усмерено на испитивање мишљења наставника, ученика и стручних сарадника о васпитној функцији школе. Испитаници су процењивали проблеме, домете и могућности остваривања васпитне функције основне школе. Посебна пажња је поклоњена њиховој самопроцени и начину на који наставници виде своју улогу, јер је лична перцепија и услов за евентуалне промене. Такође је било значајно проблем сагледати из угла ученика, јер нас то може упутити на сазнања њихових конкретних потреба ради проналажења начина њиховог задовољавања. Испитаници су углавном изражавали незадовољство постојећим стањем остваривања васпитних задатака, али су били спремни да говоре о мерама и предлозима за отклањање уочених слабости, што говори о спремности конкретних актера васпитно-образовног процеса да учествују у решавању проблема. Њихова партиципација може бити и одређујући фактор и кључни елемент за унапређење васпитне функције школе. Вредности добијених резултата видимо пре свега у расветљавању праксе и откривању потенцијалних могућности за деловањем у области унапређивања васпитног рада у основној школи

Jezik

srpski

Datum

2016

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-SA 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Deliti pod istim uslovima 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/at/legalcode