Bismi l-Lahi r-Rahmani r-Rahim al-hamdu li l-Lah rabbi l-alamin...
Nepoznat,
Some Islamic scholars argued that Qiyas refers to inductive reasoning, which Ibn Hazm (994-1064) disagreed with, arguing that Qiyas does not refer to inductive reasoning, but refers to categorical syllogism in a real sense and analogical reasoning in a metaphorical sense. On the other hand, al-Ghazali (1058-1111) (and in modern times, Abu Muhammad Asem al-Maqdisi) argued that Qiyas refers to analogical reasoning in a real sense and categorical syllogismin a metaphorical sense. Other Islamic scholars at the time, however,argued that the term Qiyas refers to both analogical reasoning and categorical syllogism in a real sense.
Neki islamski naučnici tvrdili su da se termin kijas odnosi na induktivno razmišljanje sa čime se nije slagao Ibn Hazm (994-1064) tvrdeći da se kijas ne odnosi na induktivno razmišljanje već na kategorički silogizam u realnom smislu i analogijsko razmišljanje u metoforičkom smislu. S druge strane, al-Gazali (1058-1111) (i u današnje doba Abu Muhamad Asem al-Makdisi) tvrdili su da se kijas odnosi na analogijsko zaključivanje u realnom smislu i na kategorički silogizam u metaforičkom smislu. Drugi islamski naučnici tog vremena, međutim, tvrdili su da se termin kijas odnosi kako na analogijski smisao tako i na kategorički silogizam u realnom smislu.
arapski
2012-03-22T08:26:47.745Z
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo 2.0 Austria License.
http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/at/legalcode